Vakmanschap
Maar dan 170 jaar vakmanschap
Het bouwen van aluminium casco’s is vakmanschap. Het vereist jarenlange ervaring en opleiding om hier specialist in te worden. De medewerkers van Jacht- en scheepswerf Gouwerok worden zowel intern als extern opgeleid tot kundig jachtbouwer. Ook heeft iedereen een eigen specialisatie. Van detailengineer tot pijpfitter en van stagiair tot gecertificeerd lasser: iedereen draagt bij aan het complexe bouwproces volgens een strak en gecoördineerd plan. De expertise en ervaringen van alle generaties scheepsbouwers tot nu toe resulteert in de vele kennis bij de werkvoorbereiding en het vakmanschap op de vloer. Daardoor is elk casco dat te water gaat een nieuw topproduct waarmee de afbouwwerf moeiteloos verder kan.
Vacatures
Ben jij een vakman of vakvrouw en wil jij deel uitmaken van een geweldig bedrijf? Kijk dan bij onze vacatures of wij een vacature op jouw vakgebied hebben.
Het vakmanschap in beeld
Detail Engineer
De tekeningen van de jachtarchitect en de opdrachtgever worden gemodelleerd tot een 3D-model. Hierin wordt het casco uitgewerkt tot in het kleinste detail. Van elk onderdeel en elk detail worden vervolgens snijfiles gemaakt: documenten waarmee de snijfabriek uit aluminium de onderdelen snijdt tot een bouwpakket.
Werkvoorbereider
Met het 3D-model als basis worden de werktekeningen en bestellijsten uitgewerkt. Hiermee krijgt de werkvloer de benodigde informatie en wordt het materiaal besteld.
Voorbereider productie
Een jachtbouwer in opleiding prepareert elk onderdeel zodat het gereed is voor productie. Dit varieert van afbramen tot het plaatsen van de strippen op de aluminium onderdelen.
Aanbouwer secties en subsecties
De aanbouwer stelt alle onderdelen samen tot subsecties en secties. Dit kunnen kleine subsecties zijn zoals een tank tot complete secties als een machinekamer. Hoe groter de sectie, des te complexer het wordt om aan te bouwen. Het goed bouwen van secties is een precisiewerk waarvoor veel ervaring vereist is.
Opsteller secties
Alle secties worden op de juiste plek uitgelijnd en op hoogte gezet. Dit gebeurt heel nauwgezet met lasers. Doordat aluminium tijdens het lassen vervormt moet de hoogte en uitlijning worden gemonitord tijdens de hele bouwtijd.
Lasser
Met geavanceerde pulserende MIG MAG-machines wordt het casco afgelast. Dit onderdeel in het proces is cruciaal: door de constructieve delen, huid en dekken af te lassen wordt het casco een sterk en strak geheel. Via afpersen en röntgenonderzoek worden de lasnaden steekproefsgewijs gecontroleerd. Onderdelen als tanks worden onder druk gezet om te zien of er geen lekkage is en de röntgenfoto’s laten zien of de naden voldoende doorlassing hebben.
Scheepsvormer
Al het aluminium komt als een plat onderdeel binnen. Omdat veel delen een kromming hebben, zoals de strippen, huidplaten en de delen van een opbouw, moeten deze onderdelen gebogen worden. Het bewerken van het aluminium tot dubbel gekromde oppervlakten gebeurt door deze specialisten op de werf.
Pre-outfitter
De pre-outfitter zorgt ervoor dat het casco ‘heetwerkvrij’ opgeleverd wordt. Voor de zeer complexe systemen aan boord brengt hij o.a. de fundaties, doorvoeringen en kabelbanen aan.
Pijpfitter
Veel vast leidingwerk bestaat ook uit aluminium en wordt al tijdens de bouw van het casco aangebracht. Het goed aanbrengen van al deze leidingen is precisiewerk dat veel kennis, ervaring en handigheid vraagt. De leidingen worden met het TIG-lasproces gelast, een specialisatie op zich.